Cvičením těchto cviků neposilujeme svaly, ale uvolňujeme energetické dráhy tak, aby správně a plynule proudila energie. Zabráníme tak případným energetickým blokům, a můžeme také zabránit různým problémům jednotlivých orgánů, které jsou propojené s jednotlivými energetickými drahami.

Pravidelným cvičením předcházíme únavě, případně nemoci. Každá energetická dráha ovlivňuje i ty části naší pohybové soustavy, které se nachází v blízkosti dané dráhy.

Správné provedení cvičení se můžete naučit u svého terapeuta, který Vám ho doporučil, nebo se můžete podívat na předcvičení např.

1) Prvek: KOV

Meridián – Plíce (3-5 hod)

Tento cvik se může cvičit i ve stoje. Za zády zaklesněte palce do sebe, co nejvíce se snažte zapažit s nataženýma rukama. V tomto protažení setrvejte a uvolněte se v něm. Soustřeďte se na nádech do hrudníku, prociťte naplnění plic i celého těla. Prodýchejte dráhu z hrudníku po vnitřní straně paže k palci.

Meridián – Tlusté střevo (5-7hod)

Za zády propleťte prsty a propněte ukazováky, v předklonu zapažte ruce co nejvýše. Soustřeďte se na výdech a uvolňení v horních i dolních končetinách. Kdo nemůže zpočátku provádět předklon, protahuje paže co nejvíce do zapažení, zvedá je nahoru a současně se protahuje do hrudního záklonu. Důležité je propnutí paží v loktech.

2) Prvek: země

Meridián – Žaludek (7-9 hod)

  • Pro začátek – procítit tah na přední straně těla i dolních končetinách
  • k protažení (pokročilí) – sed mezi paty, chodidla vytočte ven a položte se na předloktí

Meridián – Slezina (9-11 hod)

Kolena od sebe, ruce za záda, zakloňte se dle svých možností, vytrénovaní jedinci se položí až na záda, bedra i kolena na zemi.

3) prvek: Oheň

Meridián – Srdce (11-13 hod)

V sedu, plosky nohou k sobě a paty přitáhneme co nejblíže k tělu. Prsty rukou obejmeme chodidla. Propneme paže a narovnáme páteř, prociťujeme vnitřní stranu paží k malíku. 

Meridián – Tenké střevo (13-15 hod)

Chodidla dáme dále od těla, hluboce se předkloníme. Prociťujeme a prodýcháme oblast lopatek a vnější stranu paží až k malíku.

4)Prvek: VODA

Meridián – Močový měchýř (15-17 hod)

V sedu natáhneme nohy, předkloníme se a chytíme rukama shora za chodidla, kolena zůstávají natažená. Zůstaneme v krajní poloze a prodýcháme. Prociťujeme svaly (dráhu) podél páteře a na zadní straně dolních končetin. 

Meridián – Ledviny (17-19 hod)

Záda srovnáme, hlava je rovně – prodloužení páteře, ruce na vnitřní straně chodidel, malíky směřují vzhůru (pokud to jde, je malík v bodě L1). Prociťujeme vnitřní stranu nohou a přední stranu trupu.

5) Prvek: OHEŇ

Meridián – Ochránce srdce (19-21 hod)

Sedneme si do tureckého sedu, narovnáme páteř a povytáhneme hlavu. Upažíme, dlaně vpřed – mírně nahoru. Prociťujeme vnitřní stranu paží až k malíčku.

Meridián – Trojitý ohřívač (21-23 hod)

Turecký sed, překřižte paže před tělem, dlaně položte na kolena a hluboce se předkloňte. Tlačte kolena proti dlaním. Prociťujte tah na vnější straně horních končetin od ramen k prsteníku.

6) Prvek: DŘEVO

Meridián – Žlučník (23-01 hod)

Posaďte se s nataženýma nohama co nejvíce rozkročmo, a proveďte úklon se zapažením. Horní rameno tlačte dozadu. Prociťujte tah po straně těla.

Meridián – Játra (01-03 hod)

Sedněte si roznožmo s nataženýma nohama co nejdále od sebe, záda rovně. Dle možností rovný předklon, prociťujte tah na vnitřní straně končetin.

Procvičování celé sestavy je nejvhodnější, protože přispívá k celkové harmonizaci. Tato cvičení se provádí tak, že zaujmeme popsanou polohu a protáhnete se v ní jak nejvíc můžete. Setrváte v protažení a pokusíte se v něm uvolnit. Čím více se uvolníte, tím více se protáhnete. Prodýchejte a pomalu se vracejte do výchozí polohy. 

Cviky jsou seřazeny podle tzv. orgánových hodiny (posloupnost proudění energie mezi energetickými meridiány).