Zima je období jinové, chladné, pasivní, temné… z hlediska výživy je potřeba jemně a stále posilovat energii jang (celého těla), zejména jang energii ledvin. V tradiční čínské medicíně je zima spojována s ledvinami, které od narození až do smrti skladují a chrání naši základní energii (nazýváme jí esencí jing). Pro kultivaci této esenciální energie je důležité nejen jídlo, ale i kvalitní a dlouhý odpočinek, proto také se také některá zvířata v zimním období raději uloží k zimnímu spánku. V zimě máme ideální podmínky na to, abychom se zklidnili, ponořili více do sebe, spojili se sami se sebou např. pomocí meditace nebo jemného cvičení TAI QI nebo QI GONG.

Potřebujeme si uchovat co nejvíce naší cenné energie, je dobré se vyhnout prochlazení obecně, zejména prochlazení spodní části těla (nohy, podbřišek, pohlavní orgány, zadek…). Pozor tedy na vhodné oblečení (vrstvy) a vhodnou obuv. Dále je dobré využít přirozený rytmus dne, je málo světla, raději jít dříve spát, později vstávat, více odpočívat… atd. Je také vhodné jíst zahřívající a vyživující jídlo, odpočívat, nabírat sílu, nevyčerpávat se intenzivním sportem ve fitku (novoroční předsevzetí…) apod.

V zimě se raději vyhneme potravinám chladného typu, jako je např. syrové ovoce, syrová zelenina, ovocné nebo zeleninové šťávy, chladné nápoje, zmražené potraviny, omezíme pšeničnou mouku a výrobky z pšeničné mouky. Některé potravinové doplňky jako je např. zelený ječmen jsou velmi ochlazující, proto je jejich užívání v zimě na zvážení (podle konstituce člověka a podle potíží).

Tepelně upravená potrava dodává a chrání jangovou energii našeho těla, v ideálním případě si dáváme teplou snídani, oběd i večeři. V zimním období je dobré jídlo dlouho vařit na nižší stupeň teploty a přivaření používat méně vody (husté polévky místo řídkých apod.).

Co jíst a jak vařit v zimě?

Na doplnění jangu v zimním období jsou vhodné poctivé, husté polévky – bramboračka, polévka z červené řepy, pórková, mrkvová se zázvorem, dále pak luštěninové dlouho vařené polévky. Dále jsou vhodné různé druhy mořských řas, luštěniny (čočka, hrách, cizrna, fazole – zejména fazole adzuki), celozrnné vařené obilniny (rýže natural, kroupy…), zelenina vařená nebo pečená (kořenové zelenina, červená řepa, dýně hokkaido…), sušené houby, tofu, tempeh, ředkev apod. V zimě také nesmíme zapomenout na pohanku! Používáme zahřívající a zemité koření jako je bobkový list, nové koření, pepř, sójová omáčka, k zimě patří i slaná chuť (kvalitní sůl, umeocet). Dále doporučuji ořechy a semínka, pro lepší stravitelnost předem namočená a pak opražená (např. kešu ořechy takto chutnají lépe). Ze semínek je se zimním obdobím spojen zejména černý sezam, který má podobně jako např. mořské řasy nebo fazole adzuki apod. schopnost doplňovat energii jin, která je velmi potřebná pro naši dlouhověkost a odolnost. K snídani nám v zimě dobře poslouží ovesná kaše s kustovnicí a kokosovým mlékem nebo rýžová dlouho vařená kaše „Congee“. Můžeme s chutí posnídat i polévku. Z pečiva si raději vybereme kvalitní kvasový žitný chléb, nebo si připravíme celozrnné placky. Pokud máme chuť na ovoce, tak si ho povaříme a jíme jako kompot (ideálně ještě teplý). Většina těchto potravin nám dobře doplní nejen energii jang, ale i energii jin a esenci ledvin, tolik potřebnou pro naši dlouhověkost a odolnost.

Zaujalo vás toto téma? Další články o stravování podle ročních období najdete zde: jaro, léto, podzim, mezidobí DOJO